Zarządzanie nieruchomościami – na czym polega i jak wybrać dobrego specjalistę?

Zarządzanie nieruchomością to kompleksowa czynność, wymagająca czasu i wiedzy. Jeśli nie jesteśmy w stanie sami zająć się takimi czynnościami, dobrym wyborem będzie zatrudnienie specjalisty. W dzisiejszym artykule skupiamy się na obowiązkach dobrego zarządcy nieruchomościami. Podpowiemy też, na co zwrócić uwagę przy jego wyborze.

Na czym polega zarządzanie nieruchomościami?

Obszerną definicję możemy znaleźć w ustawie o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.; dokładnie sprecyzowana jest w artykule 184b. Zgodnie z zapisem za zarządzanie nieruchomościami uznaje się różnego rodzaju czynności i decyzje, które mają na celu:

  1. a) bieżące administrowanie nieruchomością;
  2. b) racjonalne gospodarowanie o charakterze ekonomiczno-finansowym;
  3. c) utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym oraz zgodnie z przeznaczeniem nieruchomości;
  4. d) gospodarowanie z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa oraz właściwej eksploatacji nieruchomości;
  5. e) uzasadnione, racjonalne inwestowanie w nieruchomość;
  6. f) utrzymywanie właściwej gospodarki energetycznej (czyli zgodnej z przepisami prawa energetycznego).

Jak widać, zarządca powinien dołożyć wszelkich starań, aby utrzymać nieruchomość w nienagannym stanie. Do jego obowiązków należy m.in. sprawdzanie, czy funkcjonowanie budynku przebiega w zgodzie z aktualnie panującymi przepisami. Musi więc sprawdzać, czy regularnie wykonywane są kontrole instalacji oraz wszystkie niezbędne naprawy. Zarządca odpowiada również za podpisywanie umów z usługodawcami. Jest wtedy swoistym reprezentantem właściciela. W poczet jego zadań zalicza się również pilnowane, czy nie zaistniały zaległości związanych ze spłacaniem czynszu. Nierzadko pełni również rolę arbitra, gdy między mieszkańcami lub użytkownikami budynku dochodzi do nieporozumień. Zarządca musi więc działać tak, żeby wszystkie wyżej wspomniane kwestie przebiegały płynnie i sprawnie, oraz żeby nieruchomość mogła przynieść dla jej właściciela zysk. Aby to wszystko było możliwe, taka osoba powinna się świetnie orientować w sprawach technicznych, administracyjnych, finansowych i prawnych.

Zarządzanie nieruchomościami Warszawa – przed wybraniem specjalisty, sprawdź jego referencje

Często zdarza się, że właściciel nieruchomości w stolicy nie ma czasu lub zwyczajnie nie chce zajmować się jej zarządzaniem i wszystkimi bieżącymi wyzwaniami, które się z tym wiążą. Właśnie w takich sytuacjach przydaje się specjalista od zarządzania nieruchomościami w Warszawie. Taka osoba nie tylko będzie miała czas i możliwości zająć się kwestiami, o których pisaliśmy w poprzednim akapicie, ale również dysponować będzie odpowiednią wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem. Zatrudniając taką osobę, obdarzamy ją zaufaniem, wierząc, że właściwie poprowadzi nieruchomość pod względem ekonomicznym, finansowym, eksploatacyjnym, energetycznym i bezpieczeństwa. Aby znaleźć rzetelną firmę, która specjalizuje się w tego typu usługach, musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii.

Po pierwsze, przeszukując oferty poszczególnych firm, zajmujących się zarządzaniem nieruchomościami w Warszawie, zwróćmy uwagę, do kogo kierowana jest oferta. Czy są to właściciele nieruchomości magazynowych, biurowych, handlowych itp. (w skrócie – komercyjnych), czy może wspólnoty mieszkaniowe? Kolejną kwestią, na którą zwracamy uwagę, powinno być doświadczenie zawodowe firmy/pracownika. Możemy poprosić o informację na temat wcześniej zarządzanych nieruchomości, a następnie skontaktować się z zarządami wspólnot i sprawdzić ich zdanie na temat zarządcy. Referencje to coś, czym dobry specjalista będzie chciał się chwalić i najczęściej, o ile je ma, umieszcza takie „polecenia” na swojej stronie internetowej. Jeśli legitymuje się jakimś doświadczeniem, bez problemu pozwoli nam na weryfikację tych danych.

Duża czy jednoosobowa firma?

Wybierając specjalistę od zarządzania nieruchomościami w Warszawie, musimy również podjąć decyzję, czy swoje kroki chcemy skierować do dużego przedsiębiorstwa, do firmy średniej wielkości czy może do pojedynczego zarządcy. Każde z tych rozwiązań może mieć swoje wady i zalety. Jeśli skorzystamy z usług bardzo dużej firmy, może pojawić się ryzyko, że jej podejście do zarządzania nieruchomościami w Warszawie ma charakter taśmowy i nie uwzględnia niuansów związanych z opiekowaniem się danym budynkiem. Taką obawę można rozumieć, ale warto pamiętać, że bardzo duża część klientów większych firm jest zadowolona; pojedynczy zarządca nie zawsze oznacza usługi wyższej jakości. Zamiast kierować się jedynie kryterium wielkości firmy, zwróćmy przede wszystkim uwagę na opinie dotychczasowych klientów.

Sprawą, o której również należy wspomnieć, jest sposób komunikacji z zarządcą. Może, chociaż nie musi, mieć związku z wielkością firmy zajmującej się zarządzaniem nieruchomościami w Warszawie. Konieczne sprawdźmy, w jakich godzinach możemy kontaktować się z zarządcą my oraz, jeśli kwestia dotyczy wspólnoty mieszkaniowej, użytkownicy budynku. Szybka odpowiedź i ułatwiony sprawny kontakt przyda się w razie usterki lub awarii.